ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ ΝΑΝΙ ΓΕΛΙΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΦΩΣ

1 Dvd
111.31068

20,00

Ο Θανάσης Μωραΐτης είναι, ίσως, στους περισσότερους,...
+

Ο Θανάσης Μωραΐτης είναι, ίσως, στους περισσότερους, γνωστός, ως ένας “θεοδωρακικός” και “χατζιδακικός” τραγουδιστής, αφού, έχει συνδέσει τ’ όνομά του, με έργα του Θεοδωράκη («Διόνυσος», «Μνήμη της πέτρας») κι ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Χατζιδάκι («Μέσα απ’ των άστρων τα κλαδιά» & «Φεγγάρια μου παλιά, καινούρια μου πουλιά»). Παράλληλα όμως, ο εκλεκτός αυτός ερμηνευτής έχει – κυριολεκτικά – αφιερωθεί και στη δημοτική μουσική, με εκδόσεις δίσκων με υλικό από την αρβανίτικη παράδοσή του(«Αρβανίτικα τραγούδια» & «Τριαντάφυλλο του βράχου»), αλλά και την ενεργή δραστηριοποίηση και την ερευνητική προσφορά του στο Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο.

Ο δίσκος του, λοιπόν, «Νάνι γέλιο μου και φως μου, άσπρο γιασεμί του κόσμου»(LYRA / 2009) μας δείχνει, πως ακριβώς, η πλούσια μουσική παράδοσή μας, μπορεί να εμπνεύσει και να γεννήσει καινούρια έργα στο σήμερα, αφού, ο Θανάσης Μωραΐτης μας παρουσιάζει 17 σύγχρονα νανουρίσματα! Σ’ αυτήν την πρωτότυπη δουλειά του, κρατά, βασικά, το ρόλο του συνθέτη, του στιχουργού και του ενορχηστρωτή και, συμβολικά μόνο, του τραγουδιστή, αφού συμμετέχει ερμηνευτικά μόλις σε δυο κομμάτια.
Όπως μας πληροφορεί το συνοδευτικό δελτίο Τύπου, οι μουσικές κλίμακες που χρησιμοποιεί ο συνθέτης βασίζονται στους “τρόπους” της αρχαίας ελληνικής και δημοτικής μουσικής, στους “ήχους” της βυζαντινής και στα “μακάμια – δρόμους” των ρεμπέτικων. Αξίζει, επίσης, να επισημανθεί ότι το νανούρισμα «Κοιμήσου στα τριαντάφυλλα» είναι γραμμένο στην πεντάτονη ανημιτόνια κλίμακα των Ηπειρώτικων τραγουδιών με την ιδιαίτερη πολυφωνική τους γραφή(να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει παραδοσιακό πολυφωνικό νανούρισμα στην Ήπειρο), το «Σιγανά κι αγάλι - αγάλι» είναι γραμμένο σε Λύδιο και Φρύγιο χρωματικό τρόπο και η μελωδική συμπεριφορά του παραπέμπει στο ύφος της αρχαίας ελληνικής μουσικής, έτσι όπως παγιώθηκε από την έως τώρα έρευνα και το «Έχει ο Μάης ομορφιές» είναι γραμμένο στην εξάτονη κλίμακα, γνωστή κι ως κλίμακα του Ντεμπισί(να σημειωθεί ότι η έρευνα έχει εντοπίσει μόνον ένα παραδοσιακό τραγούδι από τα Δωδεκάνησα σ’ αυτήν την κλίμακα).
Όλα, δηλαδή, τα νανουρίσματα έχουν τις ρίζες τους στην παράδοσή μας, με μια όμως – ας μου επιτραπεί η έκφραση – “λόγια ενορχηστρωτική επεξεργασία χατζιδακικής ευαισθησίας”, ώστε να τονιστεί ο λυρισμός τους, γι’ αυτό, εξάλλου, τα αποδίδει ένα συμφωνικό σύνολο(φλάουτο, όμποε, γαλλικό κόρνο, άρπα, βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο και πιάνο).
Στιχουργικά, επίσης, παραπέμπουν στον ποιητικό κόσμο του δημοτικού τραγουδιού και των νανουρισμάτων κι, έτσι, ο Θανάσης Μωραΐτης αποδεικνύεται κι ένας πολύ τρυφερός κι ευαίσθητος ποιητής. Να επισημάνω, για παράδειγμα, το συγκινητικό στίχο «… Τ’ άσπρο το κορμάκι του μονάχα ’γω μυρίζω» στο νανούρισμα «Κοιμάτ’ ο ήλιος ο καλός», τον ερωτισμό που αποπνέει το «χάδια κι αγκαλιές τ’ αγγελικό σου το κορμάκι θέλει» στο «Κοιμάτ’ ο γιόκας μου» και την ποιητική ατμόσφαιρα του «με του Μαγιού τις μυρουδιές πο ’ρχονται ‘πο τα σένα» στο «Σιγανά κι αγάλι - αγάλι».
Τα 17 σύγχρονα νανουρίσματα τα ερμηνεύουν, σοφά επιλεγμένες για τις, ταιριαστές με το είδος, φωνές τους, η Νένα Βενετσάνου, η Σόνια Θεοδωρίδου, η Λυδία Κονιόρδου κι η, αείμνηστη, Μαρία Δημητριάδη (αυτές είναι οι τελευταίες ηχογραφήσεις της), αλλά κι ο ίδιος ο Θανάσης Μωραΐτης, καταφέρνοντας, να εκφράσουν όλη την τρυφεράδα και την αγνότητα τους.
Βασικά, τα νανουρίσματα του Θανάση απευθύνονται, στους, ουσιαστικά, μουσικόφιλους, ψαγμένους και ανοιχτούς ακροατές, αλλά, γιατί να μην λειτουργήσουν κι ως μια “άλλη πρόταση” απέναντι στην ευτέλεια των διάφορων παιδικών μουσικών κατασκευασμάτων που δημιουργούν, από πολύ νωρίς, μια ”πλαστική αισθητική”;
Πάντως, αυτή η δουλειά του Θανάση Μωραΐτη δικαιώνει εκείνο που γράφει στο σημείωμά του στο ένθετο του δίσκου : «Ίσως μια γυναίκα που έχει γίνει μάνα να μπορούσε να μας μιλήσει πιο ουσιαστικά για το θέμα – αν και τώρα που το σκέφτομαι, μάλλον αυτή είναι η μόνη που δε θα μπορούσε να το κάνει, γιατί μιλά με περισσότερο φως όποιος ζει στο σκοτάδι». Αφουγκραστείτε λοιπόν αυτό το νανουριστικό μουσικό χάδι του κι ανακαλύψτε το απαλό φως των μελωδιών του!
 




17 ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΜΩΡΑΙΤΗ
01 ΕΛΑ ΥΠΝΕ ΠΑΡ' ΤΟ ΠΕΡΑ - ΝΕΝΑ ΒΕΝΕΤΣΑΝΟΥ
02 ΚΟΥΝΙΑ ΚΟΥΝΙΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ - ΜΑΡΙΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ
03 ΚΟΙΜΗΣΟΥ ΚΑΙ ΣΟΥ ΦΕΡΝΩ 'ΓΩ - ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ
04 ΚΟΙΜΑΤ΄Ο ΗΛΙΟΣ Ο ΚΑΛΟΣ - ΝΕΝΑ ΒΕΝΕΤΣΑΝΟΥ
05 ΚΑΜΕ ΝΑΝΑ ΝΑ ΚΟΙΜΗΘΕΙΣ - ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ
06 ΚΟΙΜΑΤ' Ο (Γ)ΙΟΚΑΣ ΜΟΥ - ΜΑΡΙΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ, ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ
07 ΚΟΙΜΗΣΟΥ ΣΤΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ - ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ & ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
08 ΣΙΓΑΝΑ ΚΙ ΑΓΑΛΙ ΑΓΑΛΙ - ΝΕΝΑ ΒΕΝΕΤΣΑΝΟΥ
09 ΚΟΙΜΗΣΟΥ ΠΟΥ ΝΑ ΣΕ ΧΑΡΕΙ - ΜΑΡΙΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΩΡΑΙΤΗΣ
10 ΝΑΝΙ ΤΟΥ ΠΟΥ ΝΑ ΤΟ ΧΑΡΩ - ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ
11 ΚΥΡΑ ΜΟΥ 'ΣΥ ΘΑΛΑΣΣΙΝΗ - ΝΕΝΑ ΒΕΝΕΤΣΑΝΟΥ
12 ΚΟΙΜΗΣΟΥ ΕΣΥ ΜΕ ΤΟ ΦΙΛΙ - ΜΑΡΙΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ
13 ΕΧΕΙ Ο ΜΑΗΣ ΟΜΟΡΦΙΕΣ - ΝΕΝΑ ΒΕΝΕΤΣΑΝΟΥ
14 Ο ΥΠΝΟΣ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΛΕΙ - ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ
15 ΚΑΤΑΜΕΣΙΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ - ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΩΡΑΙΤΗΣ
16 ΚΟΙΜΗΣΟΥ ΚΑΙ ΧΑΡΙΖΩ ΣΟΥ - ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ
17 ΑΝ ΜΟΥ ΤΟ ΠΑΡΕΙΣ ΥΠΝΕ ΜΟΥ - ΝΕΝΑ ΒΕΝΕΤΣΑΝΟΥ

Χρήσιμα